Фактори і прийоми, які сприяють кращому запам'ятовуванню та засвоєнню інформації
Шкільна освіта зосереджена на оволодінні гуманітарними й точними науками. На уроках дитина може дізнатись багато нового. Однак про те, як треба вчитись, як підвищувати ефективність навчання і зробити так, щоб усе було простіше й цікавіше, більш запам'ятовувалось і надовго зберігалось у пам'яті, швидше за все, дитина так і не дізнається. Принаймні не у школі.
Тому варто показати дитині, що велике значення має, коли вчитись, в яких умовах, що навчання під акомпанемент телевізора або гучної музики не буде ефективним і що перерви у вивченні нової інформації не менш важливі, ніж час підвищеної концентрації уваги. Але, як показує досвід, найбільш типова стратегія навчання полягає в багаторазовому читанні тексту, спробах запам'ятати його «слово у слово» без глибокого розуміння змісту, у вивченні великої кількості матеріалу за один раз, відсутності повторень і недостатній кількість сну – і це всього лише частина найтиповіших помилок.
То ж як, власне, має виглядати ефективне навчання?
По-перше, необхідно пояснити дитині, що навчання не є процесом відтворення, в якому мова йде тільки про те, щоби «вгризатись» у заданий матеріал. Як показують численні дослідження, чим більше ми вкладаємо у вивчення своєї уяви, чим більше почуттів та емоцій залучається до процесу запам'ятовування, тим ефективніше буде навчання. Участь у процесі навчання уяви призводить до того, що розум запам'ятовує інформацію у двох «кодах» – вербальному й візуальному (образному), що значно підвищує ймовірність запам'ятовування.
Як довів невролог Манфред Спітцер у своїй книзі «Як мозок учиться», надзвичайно важливим питанням є включення у процес навчання емоцій, що суперечить стереотипному поділу на інтелект та емоції і свідчить про їх синергію у процесі пізнання. «Найбільш тривало й міцно зберігається в пам'яті та інформація, яка була отримана в позитивному емоційному контексті», – стверджує вчений. У процесі запам'ятовування дуже корисним інструментом також є так званий ефект «стосовно мене». Він полягає в тому, що легкість запам'ятовування, а також міцність знань тим більше, чим більше засвоюваний матеріал стосується безпосередньо нас самих і нашого досвіду.
Крім активного, багатогранного підходу до навчання варто також познайомити дитину з перевіреними методами, які полегшують запам'ятовування. До них належать різного роду мнемотехніки й карти думок (інтелект-карти/діаграми зв'язків). Запам'ятовування матеріалу, особливо великого за обсягом, складного, який містить багато непов'язаної між собою інформації, може, з одного боку, бути важким і відбивати бажання навчатись, а з іншого – забирати багато часу. У таких випадках бажано застосовувати різні мнемотехніки, вони можуть не тільки прискорити засвоєння інформації, а й нададуть ключ, за допомогою якого дитина легше отримає доступ до інформації в той момент, коли це буде необхідно.
До найбільш відомих мнемотехнік належать:
Тому варто показати дитині, що велике значення має, коли вчитись, в яких умовах, що навчання під акомпанемент телевізора або гучної музики не буде ефективним і що перерви у вивченні нової інформації не менш важливі, ніж час підвищеної концентрації уваги. Але, як показує досвід, найбільш типова стратегія навчання полягає в багаторазовому читанні тексту, спробах запам'ятати його «слово у слово» без глибокого розуміння змісту, у вивченні великої кількості матеріалу за один раз, відсутності повторень і недостатній кількість сну – і це всього лише частина найтиповіших помилок.
То ж як, власне, має виглядати ефективне навчання?
По-перше, необхідно пояснити дитині, що навчання не є процесом відтворення, в якому мова йде тільки про те, щоби «вгризатись» у заданий матеріал. Як показують численні дослідження, чим більше ми вкладаємо у вивчення своєї уяви, чим більше почуттів та емоцій залучається до процесу запам'ятовування, тим ефективніше буде навчання. Участь у процесі навчання уяви призводить до того, що розум запам'ятовує інформацію у двох «кодах» – вербальному й візуальному (образному), що значно підвищує ймовірність запам'ятовування.
Як довів невролог Манфред Спітцер у своїй книзі «Як мозок учиться», надзвичайно важливим питанням є включення у процес навчання емоцій, що суперечить стереотипному поділу на інтелект та емоції і свідчить про їх синергію у процесі пізнання. «Найбільш тривало й міцно зберігається в пам'яті та інформація, яка була отримана в позитивному емоційному контексті», – стверджує вчений. У процесі запам'ятовування дуже корисним інструментом також є так званий ефект «стосовно мене». Він полягає в тому, що легкість запам'ятовування, а також міцність знань тим більше, чим більше засвоюваний матеріал стосується безпосередньо нас самих і нашого досвіду.
Крім активного, багатогранного підходу до навчання варто також познайомити дитину з перевіреними методами, які полегшують запам'ятовування. До них належать різного роду мнемотехніки й карти думок (інтелект-карти/діаграми зв'язків). Запам'ятовування матеріалу, особливо великого за обсягом, складного, який містить багато непов'язаної між собою інформації, може, з одного боку, бути важким і відбивати бажання навчатись, а з іншого – забирати багато часу. У таких випадках бажано застосовувати різні мнемотехніки, вони можуть не тільки прискорити засвоєння інформації, а й нададуть ключ, за допомогою якого дитина легше отримає доступ до інформації в той момент, коли це буде необхідно.
До найбільш відомих мнемотехнік належать:
- метод ланцюжка асоціацій (метод асоціацій), який полягає у створенні історії, в якій слова, що вимагають запам'ятовування, є ключовими елементами сюжетної лінії;
- метод перекриття, що полягає в запам'ятовуванні нової інформації на основі вже наявної;
- метод місць (метод римської кімнати) – ще одна популярна мнемотехніка, яка, як свідчить легенда, застосовувалася ще у Стародавньому Римі; вона полягає у привласненні об'єктам, які підлягають запам’ятовуванню, окремих місць добре відомої вам кімнати;
- метод рими – мнемотехніка, що припускає створення римованих пар слів або навіть невеликих віршів, що містять матеріал для запам'ятовування.
Карта думок (інтелект-карта) – це створена Баррі й Тоні Бьюзенами техніка альтернативного запису інформації, ще один спосіб засвоєння інформації, з яким варто ознайомити вашу дитину. За словами розробників, на відміну від традиційного способу запису – лінійного письма, яке активізує лише ліву півкулю мозку, створення інтелект-карт задіює також і праву півкулю та сприятиме синергічній спільній роботі їх обох, посилюючи ефективність запам'ятовування.
На жаль, як показує крива забування (крива Еббінгауза), уже через день забувається близько 50 % інформації, незалежно від того, якою мірою був засвоєний матеріал. Найбільш ефективним способом фіксування інформації є повтори, регулярність яких значною мірою збільшує шанси міцного запам'ятовування. Оптимально для найкращого запам'ятовування матеріалу повторювати його з такою частотою:
На жаль, як показує крива забування (крива Еббінгауза), уже через день забувається близько 50 % інформації, незалежно від того, якою мірою був засвоєний матеріал. Найбільш ефективним способом фіксування інформації є повтори, регулярність яких значною мірою збільшує шанси міцного запам'ятовування. Оптимально для найкращого запам'ятовування матеріалу повторювати його з такою частотою:
- через 5-10 хвилин після завершення занять;
- через годину;
- через дві доби;
- через тиждень;
- через місяць;
- через півроку.
Ефективне навчання – це не тільки студіювання книг і регулярне повторення матеріалу, а й чинники, які, здавалось би, не мають нічого спільного з навчанням. На продуктивну роботу мозку, як і всього організму, значний вплив мають правильно збалансована дієта й фізична активність. Для того щоб мозок функціонував добре, необхідно підтримувати різноманітність щоденного меню, щоб у ньому було достатньо цільних зернових продуктів, злаків, горіхів, свіжих фруктів і овочів, а також продуктів, багатих жирними кислотами омега-3, таких як лляне масло, лляне насіння, волоські горіхи або насіння іспанської шавлії.
«Ти є те, що ти їси», – казав Гіппократ. Зараз з'являється все більше досліджень, які однозначно вказують на пряму залежність між правильною роботою мозку й харчуванням. Наприклад, з досліджень, проведених в університеті Західного Лондона, видно, що склянка води натще прискорює роботу мозку на 14 %! У свою чергу, дослідження властивостей жирних кислот омега-3, проведені Лоуренсом Дж. Валлеєм, підтверджують їх позитивний вплив на когнітивні функції, включаючи пам'ять, концентрацію уваги, сприйняття й мову.
Фізична активність має таке ж велике значення для підтримки мозку у відмінній формі, як і дієта або інтелектуальна діяльність. Проведені в останні роки дослідження показують, що йога, біг, командні види спорту, аеробіка й навіть жонглювання мають позитивний вплив на головний мозок і сприяють гнучкості розуму. Наприклад, новітні дослідження Лаури Хаддок-Хейман з Іллінойського університету показали, що фізично треновані діти мали більш виражені волокнисті й компактні ділянки білої речовини мозку, ніж діти, які не були так фізично розвиненими. Це дуже важливо, тому що чим більш компактна біла речовина, тим більш ефективна дія нервових з'єднань, а значить, у свою чергу, це призводить до кращого процесу запам'ятовування та кращого функціонуванню уваги.
Навчання може бути для дитини приємним і в той же час ефективним – достатньо лише ознайомити її з деякими принципами, які допоможуть його оптимізувати. Варто також пам'ятати і про гігієну навчання, тобто про підготовку відповідного робочого місця, турботу про достатню кількість сну і правильне харчування, а також про необхідну кількість рухів – усе це повинно в порівняно короткий час принести несподівано позитивні результати.
«Ти є те, що ти їси», – казав Гіппократ. Зараз з'являється все більше досліджень, які однозначно вказують на пряму залежність між правильною роботою мозку й харчуванням. Наприклад, з досліджень, проведених в університеті Західного Лондона, видно, що склянка води натще прискорює роботу мозку на 14 %! У свою чергу, дослідження властивостей жирних кислот омега-3, проведені Лоуренсом Дж. Валлеєм, підтверджують їх позитивний вплив на когнітивні функції, включаючи пам'ять, концентрацію уваги, сприйняття й мову.
Фізична активність має таке ж велике значення для підтримки мозку у відмінній формі, як і дієта або інтелектуальна діяльність. Проведені в останні роки дослідження показують, що йога, біг, командні види спорту, аеробіка й навіть жонглювання мають позитивний вплив на головний мозок і сприяють гнучкості розуму. Наприклад, новітні дослідження Лаури Хаддок-Хейман з Іллінойського університету показали, що фізично треновані діти мали більш виражені волокнисті й компактні ділянки білої речовини мозку, ніж діти, які не були так фізично розвиненими. Це дуже важливо, тому що чим більш компактна біла речовина, тим більш ефективна дія нервових з'єднань, а значить, у свою чергу, це призводить до кращого процесу запам'ятовування та кращого функціонуванню уваги.
Навчання може бути для дитини приємним і в той же час ефективним – достатньо лише ознайомити її з деякими принципами, які допоможуть його оптимізувати. Варто також пам'ятати і про гігієну навчання, тобто про підготовку відповідного робочого місця, турботу про достатню кількість сну і правильне харчування, а також про необхідну кількість рухів – усе це повинно в порівняно короткий час принести несподівано позитивні результати.
Немає коментарів:
Дописати коментар